Slovník pojmů

Slovník pojmů

Snažíme se, přesto někdy naše mluva nemusí být úplně srozumitelná.

CMYK 

CMYK je barevný model, kde jsou všechny barvy popsány jako směs těchto 4 procesních barev. Je to standardní barevný model, který se používá v ofsetovém tisku pro tisk plnobarevných dokumentů. Při tisku se barvy překrývají a vytvářejí rozsáhlé barevné spektrum. Protože je pro tisk používán inkoust pouze z těchto barev, bývá také označován jako čtyřbarevný tisk.
Pokud si chceme představit, jak výsledek tisku vypadá, stačí se podívat na jakýkoliv časopis, billboard nebo třeba jakýkoliv obal od jídla :-)

C - Cyan (modrá)
M - Magenta (růžová, purpurová)
Y - Yellow (žlutá)
K - blacK (černá)

Oproti tomu, zobrazovací zařízení (monitory, televize) používají pro zobrazení barevný model RGB, což je zkratka pro Red-Green-Blue. Proto jedním z nejobtížnějších aspektů v DTP tiskové přípravě je barevná shoda - správná konverze barev RGB do CMYK barev, aby to, co se vytiskne vypadlo stejně jako to, se se objeví na monitoru.

PANTONE

Unikátní systém pro výběr a určování barev, který používají grafici a tiskaři a výrobci barev. Z původních asi 500 definovaných barev dnes obsahuje přibližně 1300 barev, které nazýváme barvami přímými. Velkou výhodou, díky které si tento barevný systém PMS (Pantone Matching System) vydobil své místo, je jednoznačné číselné označení barvy a k tomu písmeno určující technologii a druh podkladu.

U každé PANTONE barvy je vždy její CMYKový ekvivalent včetně procentuálního vyjádření, kdy všechny barvy lze namíchat ze základních 14 barev.

ROI (Return on Investment)

Zkratka ROI (Return on Investment) znamená návratnost investice. Vyjadřuje čistý zisk nebo čistou ztrátu a obvykle se udává v procentech. Pro potřeby marketingu se používá aritmetický výpočet návratnosti investice, který lze také značit jako výnos. Měření je důležité pro měření úspěšnosti reklamních kampaní a rozhodování, které z kampaní posílit nebo pozastavit.

 

Novinky e-mailem